Högskolans kommunikatör Maria Åstrand Swenneke berättar om årets vinnarfilm och Made By Students.
Det är nu andra året som studenterna får göra den stora reklamkampanjen. Hur tycker ni att de sköter sig?
– De sköter sig alldeles utmärkt. De är engagerade och tycker att det är roligt att få vara med.
Berätta vad du tänker om Emmas reklamfilm. Varför tror du att just den vann?
-Emmas film handlar om känslan som nog många av oss har. Att vi människor har förstört jorden så pass att det är för sent att göra något. Finns det en annan planet där vi kan börja om? Jag tror att den vann för att den både är skrämmande och samtidigt lite humoristisk.

Vad vill Högskolan säga med den här filmen?
– Med den här filmen vill vi visa att du som student hos oss alltid är i fokus. Studenterna får vara med och påverka även vår marknadsföring. Filmen visar också på Högskolans engagemang i arbetet med hållbar utveckling.
I reklamfilmen ser vi att studenter själva får skapa Högskolans reklam. Betyder det att ni låter studenterna styra inom fler områden?
– Studenterna får även vara med i våra stillbildsannonser för sina utbildningar. De får tycka till om vad som ska finnas med i bilden, vad som symboliserar deras utbildning. Vi har också studenter som är ambassadörer för Högskolan. De är otroligt viktiga och är med oss på mässor, gymnasiebesök och massor av annat. Vi vill alltid använda oss av våra befintliga studenter, både när det gäller att vara med på bild och vid olika event.
I år har ni valt Hållbarhet som tema. Varför?
– Hållbarhet är något som Högskolan i Gävle jobbat med i massor av år och det ligger även i vår vision. Vi har varit miljöcertifierade sedan 2004 så det kändes som ett naturligt tema för tävlingen.
Emmas film handlar om att ta hand om jorden, fanns det andra tävlande som tolkade hållbarhet på ett annat sätt?
– Ja bland annat en som var mer inne på social hållbarhet. Att utbildning är till för alla.
Kommer studenterna att få göra Högskolans reklamfilm även nästa år?
– Inget är hugget i sten. Vi har inte börjat planera än för nästa kampanj. Även om vi inte fortsätter med Made by students så är det inte omöjligt att studenter får vara med och göra film igen.